Η Ευρώπη βάζει φρένο στο επιχειρηματικό μοντέλο που εκτόξευσε την Temu, τη Shein και δεκάδες ακόμα κινεζικές πλατφόρμες που βασίστηκαν στις αφορολόγητες αποστολές μικροδεμάτων προς τους καταναλωτές. Μετά την απόφαση του Συμβουλίου Υπουργών Οικονομικών της ΕΕ στις 13 Νοεμβρίου 2025, καταργείται η εξαίρεση από τελωνειακούς δασμούς για εισαγωγές αξίας κάτω των 150 ευρώ. Τα νέα μέτρα αναμένεται να τεθούν σε εφαρμογή εντός του 2026.
Η αλλαγή αυτή σηματοδοτεί μια καμπή για τις κινεζικές εταιρείες e-commerce, που στηρίχθηκαν στη μαζική αποστολή εξαιρετικά φθηνών προϊόντων προς την Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Η αυστηροποίηση των κανόνων απειλεί άμεσα την κερδοφορία τους και αλλάζει τις ισορροπίες στη διεθνή αγορά.
Ο διπλός στόχος της ΕΕ
Με την κατάργηση των αφορολόγητων μικροδεμάτων, η Ευρωπαϊκή Ένωση επιδιώκει:
Ενίσχυση ελέγχων και ασφάλειας προϊόντων, καθώς η συντριπτική πλειονότητα των μικροδεμάτων –το 91% προέρχεται από την Κίνα– δεν πληροί τα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Αποκατάσταση του ανταγωνισμού, δίνοντας ανάσα σε ευρωπαϊκές επιχειρήσεις που για χρόνια αντιμετωπίζουν αθέμιτο ανταγωνισμό από υπερ-φθηνές εισαγωγές.
Παράλληλα, εξετάζεται η επιβολή τέλους διαχείρισης περίπου 2 ευρώ ανά δέμα, που θα επιβαρύνει όλες τις αποστολές από πλατφόρμες εκτός ΕΕ.
Για τους καταναλωτές, οι αλλαγές μεταφράζονται σε αύξηση των τελικών τιμών, ακόμη και σε προϊόντα πολύ χαμηλού κόστους, κάτι που αναμένεται να περιορίσει τη ζήτηση.
Temu: «Επιθετική» στρατηγική για να παραμείνει στις ΗΠΑ
Την ώρα που η Ευρώπη σκληραίνει τη στάση της, η Temu βρίσκεται αντιμέτωπη με ανάλογες πιέσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι δασμοί που προωθεί η κυβέρνηση Τραμπ καταργούν το προνόμιο του «de minimis», που επέτρεπε την αποστολή προϊόντων αξίας κάτω των 800 δολαρίων χωρίς τελωνειακούς φόρους.
Για να προσαρμοστεί, η εταιρεία προχωρά σε μια ιδιαίτερα επιθετική κίνηση:
προσφέρει 1.000 δολάρια σε μεσάζοντες που πείθουν Αμερικανούς λιανοπωλητές να πουλήσουν τα προϊόντα τους μέσω Temu.
Με αυτόν τον τρόπο η πλατφόρμα επιχειρεί να μετατοπίσει το μοντέλο της από τις εισαγωγές κινεζικών προϊόντων σε ένα μικτό δίκτυο τοπικών πωλητών, μειώνοντας τις επιπτώσεις των νέων δασμών.
Σύμφωνα με συμβούλους της Amazon που αποκάλυψαν τις σχετικές προσφορές, η Temu «θέλει να γίνει ένα φθηνό Amazon» και για τον λόγο αυτό υιοθετεί ολοένα πιο επιθετικές προωθητικές τακτικές.
Η εταιρεία, που ανήκει στον όμιλο PDD Holdings με έδρες στη Σαγκάη και το Δουβλίνο, αναγνωρίζει ότι διευρύνει γρήγορα το δίκτυο Αμερικανών εμπόρων της, από τότε που άνοιξε την πλατφόρμα της σε τοπικούς πωλητές το 2024.
Παρά τα ισχυρά έσοδα, η ανάπτυξη της PDD έχει επιβραδυνθεί σημαντικά – κάτι που αναλυτές αποδίδουν στις νέες τελωνειακές πιέσεις.
Μια εποχή που τελειώνει – μια νέα που ξεκινά
Οι κινήσεις της ΕΕ και των ΗΠΑ σηματοδοτούν το τέλος μιας περιόδου όπου πλατφόρμες όπως η Temu και η Shein αξιοποίησαν τα τελωνειακά «παράθυρα» για να κυριαρχήσουν στη διεθνή αγορά με εξαιρετικά χαμηλές τιμές. Το επόμενο διάστημα αναμένεται να καθορίσει τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες αυτές θα προσαρμοστούν – και το πόσο θα αλλάξει η καθημερινότητα των καταναλωτών στις δυτικές χώρες.
Διαβάστε ακόμα: myΘέρμανση - Επίδομα θέρμανσης: Πάνω από 50.000 αιτήσεις μέσα σε λίγες ώρες