Με την εξέταση μαθημάτων προσανατολισμού συνεχίζονται από αύριο, Δευτέρα 2 Ιουνίου 2025, οι Πανελλήνιες Εξετάσεις, για τους υποψήφιους των Γενικών Λυκείων.
Αναλυτικά, αύριο, Δευτέρα, οι υποψήφιοι των ΓΕΛ θα εξεταστούν στα Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), τα Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) και τη Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας).
Στη συνέχεια, την Τρίτη 3 Ιουνίου 2025, τη «σκυτάλη» θα πάρουν οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ, οι οποίοι θα εξεταστούν στο μάθημα των Μαθηματικών (‘Αλγεβρα).
Υπενθυμίζεται, ότι η έναρξη των εξετάσεων έχει καθοριστεί να γίνεται στις 08:30 και έτσι, οι υποψήφιοι θα πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης έως τις 08:00.
Εξετάσεις και στα γυμνάσια
Την Τρίτη 3 Ιουνίου 2025 θα αρχίσουν οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις στα γυμνάσια της επικράτειας. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου Παιδείας, οι εξετάσεις θα ολοκληρωθούν στις 16 Ιουνίου 2025.
Σημειώνεται, τέλος, ότι οι προαγωγικές εξετάσεις για την Α’ και Β’ λυκείου συνεχίζονται έως τις 13 Ιουνίου 2025.
Πανελλήνιες 2025: Τι εκτιμούν οι φιλόλογοι για τις επιδόσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα – Τα πρώτα στατιστικά στοιχεία
Ολοκληρώθηκε η πειραματική βαθμολόγηση των γραπτών της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, στο πλαίσιο των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2025.
Με εντολή που έλαβαν όλα τα Βαθμολογικά Κέντρα από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων ξεκίνησε ήδη, σε όλα τα Βαθμολογικά Κέντρα της χώρας, και η κανονική βαθμολόγηση των γραπτών των Πανελλαδικών Εξετάσεων , στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία , στην οποία διαγωνίστηκαν χθες οι υποψήφιοι για τα ΑΕΙ.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις βαθμολογητών με υψηλότερο βαθμό δυσκολίας συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια διεξήχθη φέτος η εξέταση στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία για τις Πανελλαδικές 2025. Το θέμα που κλήθηκαν να διαχειριστούν οι υποψήφιοι αφορούσε τη δημιουργικότητα των μαθητών, ένα πεδίο που απαιτεί προσωπική κρίση, συνθετική ικανότητα και εμπεριστατωμένη σκέψη – χαρακτηριστικά που σύμφωνα με φιλολόγους, ανέβασαν τον πήχη για τους μαθητές που προσήλθαν στις εξετάσεις.
Τι είδους θέματα αντιμετώπισαν οι υποψήφιοι
Το φετινό θέμα της Έκθεσης (Θέμα Δ) κάλεσε τους μαθητές να αναλύσουν τη σημασία της καλλιέργειας της δημιουργικότητας από το σχολείο και να αναδείξουν τρόπους έκφρασής της σε προσωπικό επίπεδο. Αν και το ζητούμενο φαινομενικά φέρει θετικό πρόσημο, η εμβάθυνση και ο αφαιρετικός χαρακτήρας του θέματος το κατέστησαν απαιτητικό στη διαχείριση.
Τα επιμέρους θέματα περιλάμβαναν:
Θέμα Α: Περίληψη άρθρου δημοσιευμένου στο διαδίκτυο.
Θέμα Β: Παραδοσιακά ερωτήματα (Σωστό/Λάθος, γλωσσική ανάλυση, σύνταξη), με κάποιες απαιτητικές λεπτομέρειες όπως η μετατροπή ενεργητικής σε παθητική σύνταξη.
Θέμα Γ: Ανάλυση αποσπάσματος από το έργο του Γιώργου Ιωάννου «Για ένα φιλότιμο», με έμφαση στον προβληματισμό του αφηγητή.
Θέμα Δ: Η παραγωγή λόγου σε δοκιμιακό ύφος με αναστοχαστικό χαρακτήρα.
Οι απογοητευτικές επιδόσεις των προηγούμενων ετών
Τα στατιστικά δεδομένα των προηγούμενων Πανελλαδικών αποτυπώνουν με σαφήνεια μια σταθερή τάση: οι άριστες βαθμολογίες στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας είναι εξαιρετικά περιορισμένες, ενώ η πλειοψηφία των υποψηφίων κινείται σε βαθμούς μεταξύ 13 και 16.
2024:
Υποψήφιοι: 74.585
Βαθμολογία 19-20: 94 μαθητές (0,13%)
Βαθμολογία 18-19: 1.114 μαθητές (1,49%)
Ποσοστό 14-15: 15,52%
2023:
Υποψήφιοι: 72.931
Βαθμολογία 19-20: 116 μαθητές
Βαθμολογία 18-19: 1.204 μαθητές
Κάτω από τη βάση: ~14%
Ποσοστό 14-15: 14,89% (10.860 μαθητές)
2022:
Υποψήφιοι: 71.631
Βαθμολογία 18-20: 700 μαθητές (~1%)
Κάτω από τη βάση: 17,13%
Ποσοστό 13-15: 28%
Τι λένε οι καθηγητές
Οι φιλόλογοι εκτιμούν πως τα φετινά θέματα δεν ευνοούν την άνοδο των άριστων βαθμολογιών, ενώ η φύση του θέματος απαιτούσε μακροχρόνια εξάσκηση και εξοικείωση με πολλαπλά είδη λόγου ήδη από την Α’ Λυκείου.
Τα παιδιά που εξασκήθηκαν συστηματικά στις παραγωγές λόγου και την κριτική σκέψη, θα ανταποκριθούν αξιοπρεπώς. Όμως δεν μπορούμε να μιλάμε για μαζικές άριστες επιδόσεις φέτος, σημειώνει φιλόλογος - βαθμολογητής.
Πού οφείλονται οι χαμηλές επιδόσεις;
Οι λόγοι είναι σύνθετοι:
Η Γλώσσα δεν “διαβάζεται” παραδοσιακά, απαιτεί συνεχή άσκηση και καλλιέργεια έκφρασης.
Τα θέματα είναι συχνά αφαιρετικά και με έμφαση σε κοινωνικά ζητήματα που απαιτούν εμπεριστατωμένη γνώση και εμπλοκή με τον δημόσιο λόγο.
Υπάρχει ανομοιογένεια στην εκπαιδευτική προετοιμασία σε όλη τη χώρα.
Η πίεση του εξεταστικού πλαισίου εντείνει το άγχος των υποψηφίων.