Image
Δευτέρα 15 Σεπτεμβρίου 2025 20:50 Ελλάδα
 

Τέμπη: Στην τελική ευθεία η δίκη — Παραπομπή 36 κατηγορουμένων, 996 σελίδες η εισαγγελική πρόταση


Στην τελική ευθεία μπαίνει η υπόθεση του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη με 57 νεκρούς. Ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας κατέθεσε την Δευτέρα 15.09.2025 την πρότασή του στην πρόεδρο Εφετών και την απέστειλε στους διαδίκους. Η πρόταση του εισαγγελέα εφετών Λάμπρου Τσόγκα αριθμεί 996 σελίδες και εισηγείται την παραπομπή 36 κατηγορουμένων (μη πολιτικών προσώπων) σε δίκη ενώπιον του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων Α’ Βαθμού Λάρισας.

Οι βασικές κατηγορίες

Στην πολυσέλιδη πρόταση περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, οι κατηγορίες:

  • Επικίνδυνη παρέμβαση στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς με ενδεχόμενο δόλο, πράξη που είχε ως αποτέλεσμα θάνατο και βαριές σωματικές βλάβες μεγάλου αριθμού ανθρώπων, σημαντική βλάβη σε εγκαταστάσεις κοινής ωφέλειας και κίνδυνο για περισσότερα πρόσωπα και ξένα πράγματα, τελεσθείσα κατ’ εξακολούθηση και από κοινού.
  • Ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή.
  • Βαριά και απλή σωματική βλάβη από αμέλεια από υπόχρεο, κατά συρροή.
  • Παράβαση καθήκοντος, τελεσθείσα και από κοινού.

Τι εξετάστηκε

Η δικογραφία, περίπου 60.000 σελίδων, παρελήφθη από τον εισαγγελέα στις 08.09.2025 και σε διάστημα περίπου μίας εβδομάδας συντάχθηκε η πρόταση. Ο εισαγγελικός λειτουργός δεν εστιάζει μόνο σε άμεσα εμπλεκόμενα φυσικά πρόσωπα, αλλά επισημαίνει και χρόνιες παραλείψεις φορέων που ήταν υπεύθυνοι για την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου, παραλείψεις που είχαν αναδειχθεί και από επαναλαμβανόμενες προειδοποιήσεις μηχανοδηγών.

Επισημάνσεις & αποδιδόμενες ευθύνες σε φορείς

  • ΟΣΕ: Δεν μερίμνησε για την άμεση θέσπιση Νέου Εθνικού Κανόνα (ως προσωρινού προληπτικού μέτρου), δεν επέβαλε μείωση ταχυτήτων και δεν αποκατέστησε την τηλεδιοίκηση Λάρισας που είχε τεθεί εκτός λειτουργίας από το 2019 λόγω πυρκαγιάς.
  • ΡΑΣ: Ενώ γνώριζε ελλείψεις στο GSM-R (εγκατεστημένο από 2018), παρέλειψε την έγκαιρη πιστοποίησή του και δεν εισηγήθηκε νέο κανόνα. Δεν επέβαλε κανονιστικά μέτρα στον ΟΣΕ (οδηγίες, συστάσεις, επιθεώρηση, πρόστιμα, ακόμη και περιορισμό/αναστολή/ανάκληση έγκρισης ασφαλείας).
  • ΕΡΓΟΣΕ: Η μη εμπρόθεσμη ανάταξη κρίσιμων συστημάτων ασφαλείας και ελέγχου κυκλοφορίας, και ειδικά η σύμβαση 717 και η πλήρης λειτουργία ETCS επιπέδου 1, τίθενται σε αιτιώδη σύνδεσμο με τη σύγκρουση.
  • Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών: Είχε τη δυνατότητα, κατόπιν γνώμης ΡΑΣ και ΟΣΕ, να εγκρίνει και να εφαρμόσει χωρίς καθυστέρηση Νέο Εθνικό Κανόνα, κάτι που δεν συνέβη.
  • Hellenic Train & διαδικασίες στελέχωσης: Καταλογίζονται ποινικές ευθύνες και σε ανώτερα στελέχη. Σημειώνεται και ευθύνη υπαλλήλου του ΟΣΕ που συμμετείχε σε επιτροπή πρόσληψης σταθμάρχη παρά το όριο ηλικίας (48 έτη) που όριζε η προκήρυξη.

Δικονομικά επόμενα βήματα

Οι διάδικοι διαθέτουν περίπου 10 ημέρες για την άσκηση ένδικων μέσων. Στην πρόταση αναφέρεται ότι δεν συντρέχει λόγος περαιτέρω κύριας ανάκρισης, καθώς έχουν πραγματοποιηθεί οι αναγκαίες ανακριτικές ενέργειες και έχουν εκδοθεί σχετικά βουλεύματα από το Συμβούλιο Εφετών Λάρισας. Έχει ληφθεί ικανός αριθμός καταθέσεων επιβαινόντων, οπότε δεν κρίνεται αναγκαία επιστροφή της δικογραφίας για εξέταση λοιπών παθόντων σε αυτό το στάδιο.

Αίτημα για συμπληρωματική ανάκριση (πυρασφάλεια)

35 οικογένειες θυμάτων κατέθεσαν υπόμνημα ζητώντας συμπληρωματική ανάκριση με αφορμή:

  • πόρισμα γερμανικού εργαστηρίου για ζητήματα πυρασφάλειας (υψηλός ρυθμός επέκτασης θερμότητας),
  • έκθεση του Γενικού Χημείου του Κράτους που εντόπισε ξυλόλιο σε 12 από τα 28 εξετασθέντα δείγματα.
  • Μητέρες θυμάτων βρέθηκαν στο Δικαστικό Μέγαρο Λάρισας προκειμένου να συναντήσουν τον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Εφετών· σύμφωνα με τις ίδιες, δεν έγιναν δεκτές.

Διαβάστε ακόμα: Τραγωδία στην Κρήτη: Νεκρή 23χρονη σε τροχαίο – Συγκρούστηκαν δύο μηχανάκια

madata.gr
Κάντε Like το daypress.gr