Εγκρίθηκε από τους υπουργούς Μεταφορών της ΕΕ η πρόταση που επιτρέπει στις αεροπορικές εταιρείες να επιβάλλουν χρέωση για τις χειραποσκευές, στο πλαίσιο ενός νέου πακέτου μεταρρυθμίσεων για τα δικαιώματα των επιβατών, παρά τις ενστάσεις της Γερμανίας, της Ισπανίας, της Πορτογαλίας και της Σλοβενίας.
Σύμφωνα με το Euronews, οι νέοι κανόνες προβλέπουν ότι επιτρέπεται μία μικρή χειραποσκευή χωρίς χρέωση, η οποία θα πρέπει να τοποθετείται κάτω από το κάθισμα, ενώ οποιαδήποτε άλλη αποσκευή θα συνεπάγεται επιπλέον κόστος.
Το σχέδιο περιλαμβάνει επίσης πρόβλεψη για υποχρεωτική επαναδρομολόγηση των επιβατών με το ταχύτερο διαθέσιμο μέσο, ακόμη και μέσω άλλων αεροπορικών εταιρειών ή διαφορετικών μέσων μεταφοράς, όταν το επιβάλλουν οι περιστάσεις.
Αν δεν προσφερθεί εναλλακτική εντός τριών ωρών, οι επιβάτες θα μπορούν να κλείσουν οι ίδιοι νέο εισιτήριο και να ζητήσουν επιστροφή χρημάτων που θα φτάνει έως και το 400% του αρχικού κόστους.
Οι αποζημιώσεις και οι «έκτακτες περιστάσεις»
Για καθυστερήσεις άνω των τεσσάρων ωρών σε πτήσεις μικρών και ενδοενωσιακών αποστάσεων (μέχρι 3.500 χλμ.), οι επιβάτες θα αποζημιώνονται με 300 ευρώ. Για πτήσεις μεγαλύτερων αποστάσεων (άνω των 3.500 χλμ.), η αποζημίωση φτάνει τα 500 ευρώ σε περίπτωση καθυστέρησης έξι ωρών.
Οι αεροπορικές δεν θα μπορούν πλέον να επικαλούνται γενικά «έκτακτες περιστάσεις», εκτός εάν αποδείξουν ότι έλαβαν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αποφυγή της αναστάτωσης. Επιπλέον, θα είναι υποχρεωμένες να προσφέρουν φαγητό και κατάλυμα σε περιπτώσεις καθυστερήσεων. Σε περίπτωση που δεν το πράξουν, οι επιβάτες έχουν το δικαίωμα να καλύψουν τα έξοδα οι ίδιοι και να ζητήσουν αποζημίωση.
Οι μεταρρυθμίσεις καθιερώνουν επίσης σαφέστερους όρους ενημέρωσης: οι εταιρείες θα πρέπει να ενημερώνουν ρητά τους επιβάτες για τα δικαιώματά τους τόσο κατά την κράτηση όσο και κατά την εξέταση των παραπόνων.
Οι νέοι κανονισμοί ορίζουν ότι οι επιβάτες έχουν στη διάθεσή τους έξι μήνες για να υποβάλουν αίτημα αποζημίωσης, ενώ οι αεροπορικές υποχρεούνται να απαντήσουν εντός 14 ημερών.
«Η θέση που τελικά υιοθετήθηκε ανταποκρίνεται στην επείγουσα έκκληση επιβατών αεροπορικών εταιρειών για ενημερωμένους, σαφέστερους και πιο απλούς κανόνες αερομεταφορών», δήλωσε ο Dariusz Klimczak, υπουργός Υποδομών της Πολωνίας, η οποία ασκεί την προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ.
«Οι αναθεωρημένοι κανόνες προσφέρουν πάνω από 30 νέα δικαιώματα στους επιβάτες αεροπορικών μεταφορών, τα οποία θα ισχύουν από τη στιγμή που αγοράζουν εισιτήριο μέχρι την άφιξη στον προορισμό τους και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ακόμη και μετά. Πρόκειται για ιστορικό ορόσημο, καθώς δεν μπορούσε να επιτευχθεί συμφωνία τα τελευταία 12 χρόνια», πρόσθεσε.
Καταναλωτές εναντίον της χρέωσης για χειραποσκευές
Η Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών (BEUC) άσκησε έντονη κριτική στις νέες ρυθμίσεις, τονίζοντας πως περιορίζουν σημαντικά βασικά δικαιώματα των επιβατών.
«Παρόλο που η συμφωνία βελτιώνει ορισμένα δικαιώματα στα χαρτιά, παρέχοντας στους καταναλωτές καλύτερη πρόσβαση σε πληροφορίες σε περίπτωση διακοπής πτήσης και σχετικής μέριμνας, εντούτοις προβλέπει σημαντική υποχώρηση άλλων βασικών δικαιωμάτων», δήλωσε ο Agustín Reyna, γενικός διευθυντής του BEUC.
«Πάρτε, για παράδειγμα, την αποζημίωση. Τα νέα όρια επιλεξιμότητας θα στερήσουν την πλειοψηφία των επιβατών από τα δικαιώματά τους για αποζημίωση, καθώς οι περισσότερες καθυστερήσεις κυμαίνονται μεταξύ δύο και τεσσάρων ωρών», υπογράμμισε.
«Ομάδες καταναλωτών έχουν ήδη τονίσει ότι οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να σταματήσουν να χρεώνουν τους επιβάτες για τις χειραποσκευές τους, υποβάλλοντας καταγγελία στις αρχές προστασίας των καταναλωτών και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον περασμένο Μάιο».
«Τέτοιες πρακτικές είναι αντίθετες με τους κανόνες της ΕΕ και τη νομολογία των ανώτατων δικαστηρίων της, η οποία ορίζει ότι οι χειραποσκευές αποτελούν ουσιαστική πτυχή της μεταφοράς επιβατών. Αντιθέτως, το κείμενο που ενέκρινε το Συμβούλιο νομιμοποιεί τη χρέωση για χειραποσκευές».
Προσεχώς θα τοποθετηθεί επί του θέματος το Ευρωκοινοβούλιο και ακολούθως θα πραγματοποιηθούν διαπραγματεύσεις με τα κράτη μέλη, το Κοινοβούλιο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την εξεύρεση κοινής θέσης σχετικά με τους νέους κανόνες.
Το BEUC εξέφρασε τη λύπη του για το γεγονός ότι η αναθεώρηση διεξάγεται μέσω ταχείας διαδικασίας που δίνει συντομότερες προθεσμίες στο Κοινοβούλιο, το οποίο πρέπει να εγκρίνει την πρόταση με απόλυτη πλειοψηφία.
Πηγή: ieidiseis.gr