Το Μετρό της Αθήνας θεωρείται το πιο «πράσινο» μέσο μετακίνησης της πρωτεύουσας. Όμως, σύμφωνα με στοιχεία του Πανελλήνιου Κέντρου Οικολογικών Ερευνών (ΠΑΚΟΕ), οι επιβάτες και οι εργαζόμενοι εκτίθενται σε ένα επικίνδυνο «κοκτέιλ» χημικών ουσιών και αιωρούμενων σωματιδίων που θέτει σε κίνδυνο την υγεία τους.
Οι ανησυχητικές μετρήσεις
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΠΑΚΟΕ, Παναγιώτη Χριστοδουλάκη, οι μετρήσεις δείχνουν συγκεντρώσεις:
PM1, PM2.5 και PM10 – αιωρούμενα σωματίδια που προκαλούν σοβαρά αναπνευστικά και καρδιαγγειακά προβλήματα.
Πτητικούς υδρογονάνθρακες, ορισμένοι εκ των οποίων καρκινογόνοι.
Φορμαλδεΰδη, μελετημένα συσχετισμένη με άσθμα και λευχαιμία.
Διοξείδιο του άνθρακα (CO2) σε τιμές έως και 3.000 μικρογραμμάρια/κ.μ., όταν το παγκόσμιο όριο είναι 400.
Τι σημαίνει για την υγεία
Η χρόνια έκθεση σε τέτοιες ουσίες σχετίζεται με:
Άσθμα και χρόνια βρογχίτιδα.
Καρδιαγγειακές παθήσεις.
Ακόμα και λευχαιμία, σύμφωνα με διεθνείς μελέτες.
Σε έρευνα του ΠΑΚΟΕ το 2023, επιβάτες 40-60 ετών που χρησιμοποιούσαν συστηματικά το Μετρό εμφάνισαν αναπνευστικά προβλήματα.
«Υπό της βάσης» οι υποδομές
Το ΠΑΚΟΕ καταγγέλλει έλλειψη φυσικού εξαερισμού στις σήραγγες και περιορισμένα φίλτρα αέρα, σε αντίθεση με το Μετρό του Παρισιού, που διαθέτει δεκάδες αεραγωγούς με καθαριστικά φίλτρα.
Μάλιστα, σε μετρήσεις βρέθηκαν επίπεδα οξυγόνου 12%-13% – πολύ χαμηλότερα από το φυσιολογικό 21%, προκαλώντας ακόμα και συμπτώματα υποξίας σε εργαζόμενους.
Τι ζητούν οι επιστήμονες
Το ΠΑΚΟΕ έχει αποστείλει τις μελέτες του σε Υπουργεία και στη διοίκηση του Μετρό, ζητώντας άμεση λήψη μέτρων. Μέχρι σήμερα, ωστόσο, δεν έχει υπάρξει ουσιαστική απάντηση.
Το ερώτημα παραμένει: Μπορεί το Μετρό να παραμένει το «οικολογικό» μέσο μετακίνησης της Αθήνας, όταν οι επιβάτες του αναπνέουν έναν τόσο τοξικό αέρα;
Διαβάστε ακόμα: Αχαρνές: Υπό μερικό έλεγχο η φωτιά σε εργοστάσιο ξυλείας – Ζημιές σε γειτονικές επιχειρήσεις