Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για το τέλος της φετινής θερινής εκπτωτικής περιόδου και τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι ο τζίρος των εμπορικών καταστημάτων ήταν αισθητά μειωμένος. Σε αρκετές περιοχές της Ελλάδας οι πωλήσεις κατέγραψαν πτώση που φτάνει ακόμη και το 20% σε σχέση με πέρυσι, γεγονός που έχει προκαλέσει έντονο προβληματισμό στον εμπορικό κόσμο.
Μειωμένη καταναλωτική εμπιστοσύνη
Ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ), Βασίλης Κορκίδης, επισημαίνει ότι η επιδείνωση του φετινού τζίρου «εκτιμάται έως και 20%, ενώ η καταναλωτική εμπιστοσύνη κατέγραψε τη χαμηλότερη επίδοση των τελευταίων εννέα μηνών». Όπως τόνισε, με μόλις λίγες ημέρες να απομένουν μέχρι το τέλος Αυγούστου, η εικόνα των εκπτώσεων δεν μπορεί να ανατραπεί, με τα ταμεία των εμπόρων να είναι πιο «φτωχά» από πέρυσι.
Οι λόγοι της πτώσης
Οι θερινές εκπτώσεις του 2025 ανέδειξαν το έλλειμμα στο διαθέσιμο εισόδημα, τη μειωμένη αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, αλλά και την πτώση της κατά κεφαλήν κατανάλωσης, που παραμένει χαμηλότερη κατά -19% από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Επιπλέον, παρατηρήθηκε μετατόπιση της κατανάλωσης:
λιγότερες αγορές σε ένδυση-υπόδηση,
μειωμένες πωλήσεις σε ηλεκτρικές συσκευές, έπιπλα, είδη σπιτιού και άλλα διαρκή αγαθά,
αυξημένη κατεύθυνση δαπανών σε υπηρεσίες και κυρίως στον τουρισμό.
Ουσιαστικά, οι Έλληνες καταναλωτές προτίμησαν να «αγοράσουν διακοπές» παρά προϊόντα. Το επίδομα αδείας ύψους 1,6 δισ. ευρώ διοχετεύθηκε κατά κύριο λόγο σε εισιτήρια και διαμονές, ενώ οι λογαριασμοί και οι καλοκαιρινές αποδράσεις προηγήθηκαν των καταναλωτικών αγορών.
Έλεγχοι για πλασματικές εκπτώσεις
Την ίδια στιγμή, οι έλεγχοι για πλασματικές εκπτώσεις συνεχίζονται με αμείωτη ένταση. Οι αρμόδιες υπηρεσίες ερευνούν περιπτώσεις όπου καταστήματα ενδέχεται να είχαν ανεβάσει τεχνητά τις τιμές λίγο πριν την έναρξη των εκπτώσεων, ώστε να τις «ρίξουν» στη συνέχεια και να εμφανίσουν ψεύτικες εκπτώσεις.
Με τη βοήθεια ψηφιακών εργαλείων και τεχνητής νοημοσύνης, οι ελεγκτές σαρώνουν καθημερινά χιλιάδες προϊόντα, εντοπίζοντας ύποπτες αποκλίσεις στις τιμές.
Οι φετινές θερινές εκπτώσεις αποδείχθηκαν δύσκολες για το λιανεμπόριο, με τον τουρισμό και τις διακοπές να «κερδίζουν» το μεγαλύτερο μέρος της καταναλωτικής δαπάνης. Η εικόνα φέρνει στο προσκήνιο τα χρόνια προβλήματα της αγοραστικής δύναμης, αλλά και την ανάγκη ενίσχυσης της εμπιστοσύνης στην αγορά.
Διαβάστε ακόμα: Επιστροφή ενοικίου: Έως 800€ τον Νοέμβριο χωρίς αίτηση – Οι δικαιούχοι και τα κριτήρια