Σάλος έχει ξεσπάσει στη Γαλλία μετά τη θεαματική ληστεία στο Μουσείο του Λούβρου το πρωί της Κυριακής, όταν τέσσερις δράστες, μεταμφιεσμένοι σε εργάτες, κατάφεραν να εισβάλουν με σκάλα στο εμβληματικό μουσείο και να αφαιρέσουν κοσμήματα ανεκτίμητης αξίας από τη συλλογή των βασιλικών θησαυρών.
Από τη στιγμή της διάρρηξης, το μουσείο παραμένει κλειστό, ενώ οι γαλλικές αρχές έχουν εξαπολύσει επιχείρηση-μαμούθ για τον εντοπισμό των δραστών και την ανάκτηση των πολύτιμων αντικειμένων, ανάμεσα στα οποία περιλαμβάνονται κοσμήματα της εποχής του Ναπολέοντα.
Ο Υπουργός Εσωτερικών της Γαλλίας έκανε λόγο για «σοβαρή αποτυχία ασφαλείας», ενώ ο Εμανουέλ Μακρόν δήλωσε πως «οι υπεύθυνοι θα εντοπιστούν και θα αποδοθεί δικαιοσύνη».
Τα σενάρια για την κινηματογραφική ληστεία
Οι ειδικοί εξετάζουν δύο βασικά ενδεχόμενα:
Κλοπή κατόπιν παραγγελίας για λογαριασμό συλλέκτη ή εγκληματικού κυκλώματος, με στόχο τη χρήση των κοσμημάτων ως «εγγύηση» σε παράνομες συναλλαγές.
Αποσυναρμολόγηση των κοσμημάτων, ώστε τα πολύτιμα μέταλλα και οι πέτρες να πωληθούν ξεχωριστά και να χαθεί κάθε ίχνος εντοπισμού.
Ο Άρθουρ Μπραντ, γνωστός ντετέκτιβ έργων τέχνης, προειδοποίησε πως «αν δεν εντοπιστούν οι δράστες μέσα σε μία εβδομάδα, τα κοσμήματα πιθανότατα θα έχουν ήδη λιώσει».
Αντίστοιχα, ο Κρις Μαρινέλο, διευθύνων σύμβουλος της Art Recovery International, σημείωσε:
«Αν οι ληστές δεν συλληφθούν εντός 48 ωρών, τα αντικείμενα θα έχουν εξαφανιστεί. Μπορεί να βρουν τους δράστες, αλλά όχι τους θησαυρούς».
Το χρονικό της διάρρηξης
Η συμμορία φαίνεται πως ενήργησε με επαγγελματισμό και ακρίβεια. Με φορτηγό εξοπλισμένο με ανυψωτική πλατφόρμα, ανέβηκαν μέχρι τον πρώτο όροφο, χρησιμοποίησαν δίσκο κοπής για να εισέλθουν από παράθυρο και μέσα σε επτά λεπτά είχαν αφαιρέσει τη λεία τους.
Οι ληστές έσπασαν δύο προθήκες με βασιλικά κοσμήματα, παίρνοντας εννέα αντικείμενα, ανάμεσά τους διαδήματα, περιδέραια, σκουλαρίκια και καρφίτσες. Ένα από τα κλοπιμαία, στέμμα της αυτοκράτειρας Ευγενίας, βρέθηκε λίγο αργότερα με ζημιές κοντά στο μουσείο.
Τα κοσμήματα ανήκαν σε σημαντικές ιστορικές προσωπικότητες, όπως η Μαρί-Λουίζα, σύζυγος του Ναπολέοντα, η βασίλισσα Ορτάνς της Ολλανδίας, η Μαρί-Αμελί, σύζυγος του βασιλιά Λουδοβίκου-Φιλίππου, και η αυτοκράτειρα Ευγενία, σύζυγος του Ναπολέοντα Γ΄.
Κενά ασφαλείας και πολιτική αναταραχή
Η ληστεία ανέδειξε σοβαρές ελλείψεις στο σύστημα ασφαλείας του μουσείου. Σύμφωνα με προκαταρκτική έκθεση του Γαλλικού Ελεγκτικού Συνεδρίου, το Λούβρο παρουσιάζει «σημαντικές καθυστερήσεις» στην αναβάθμιση των υποδομών επιτήρησης. Στην πτέρυγα Denon, όπου βρίσκεται και η Galerie d’Apollon, το ένα τρίτο των αιθουσών δεν διαθέτει κάμερες, ενώ στην πτέρυγα Richelieu το ποσοστό φτάνει το 75%.
Μετά το περιστατικό, ο υπουργός Εσωτερικών Λοράν Νουνιές και η υπουργός Πολιτισμού Ρασιντά Ντατί αποφάσισαν την ενίσχυση των μέτρων ασφαλείας σε όλα τα μεγάλα μουσεία της χώρας.
Το μυστήριο με την ισραηλινή εταιρεία
Σύγχυση προκάλεσαν δημοσιεύματα που ήθελαν το Λούβρο να έχει απευθυνθεί σε ισραηλινή εταιρεία ερευνών (CGI Group) για να συνδράμει στις έρευνες. Το μουσείο διέψευσε κατηγορηματικά τις πληροφορίες αυτές, αν και η εταιρεία ισχυρίστηκε πως δέχθηκε αίτημα «μέσω ενδιάμεσου» εκ μέρους ασφαλιστικών εταιρειών.
Το Λούβρο και οι «κλοπές που έγραψαν ιστορία»
Η «κλοπή του αιώνα» θυμίζει την πιο διάσημη εξαφάνιση όλων των εποχών: τη Μόνα Λίζα, που κλάπηκε το 1911 και βρέθηκε τρία χρόνια αργότερα στην Ιταλία. Από τότε, ελάχιστες ληστείες έχουν σημειωθεί στο μουσείο, γεγονός που καθιστά τη χθεσινή επίθεση ακόμη πιο σοκαριστική.
Διαβάστε ακόμα: Από μια κλωστή κρέμεται η εκεχειρία στη Γάζα – Νέες επιθέσεις κοντά στη Ράφα και πολιτικό πόκερ Νετανιάχου