Στο φως της δημοσιότητας έρχονται αποκαλυπτικά εσωτερικά έγγραφα της Meta, μητρικής εταιρείας του Facebook, Instagram και WhatsApp, τα οποία δείχνουν πως ένα σημαντικό ποσοστό των εσόδων της προέρχεται από διαφημίσεις που συνδέονται με απάτες και παράνομες δραστηριότητες.
Σύμφωνα με αποκάλυψη του Reuters, η Meta εκτίμησε στο τέλος του 2024 ότι περίπου το 10% των ετήσιων εσόδων της – σχεδόν 16 δισ. δολάρια – προέρχεται από παραβατικές διαφημίσεις, όπως ψεύτικες επενδύσεις, παράνομα διαδικτυακά καζίνο και απαγορευμένα ιατρικά προϊόντα. Από αυτά, υπολογίζεται πως 7 δισ. δολάρια αποτελούν καθαρά κέρδη της εταιρείας.
Τα έγγραφα δείχνουν ότι οι πλατφόρμες της Meta προβάλλουν περίπου 15 δισεκατομμύρια διαφημίσεις απάτης ημερησίως, πολλές από τις οποίες προέρχονται από διαφημιστές που έχουν χαρακτηριστεί «ύποπτοι» από τα εσωτερικά συστήματα ασφαλείας.
«Αντί να τις μπλοκάρει, τις χρεώνει περισσότερο»
Αντί να απομακρύνει τους ύποπτους διαφημιστές, η εταιρεία φαίνεται να τους επιβάλλει υψηλότερες χρεώσεις, ως «ποινή» για τις πιθανές παραβάσεις τους. Μόνο αν τα αυτοματοποιημένα συστήματα προβλέψουν με τουλάχιστον 95% βεβαιότητα ότι πρόκειται για απάτη, ο λογαριασμός αποκλείεται.
Παράλληλα, οι αλγόριθμοι προσωποποιημένης προβολής φέρονται να ενισχύουν το φαινόμενο, καθώς οι χρήστες που αλληλεπιδρούν με ύποπτες διαφημίσεις βλέπουν ακόμα περισσότερες παρόμοιες.
«Κέρδη μεγαλύτερα από τα πρόστιμα»
Σύμφωνα με τις αναφορές, η Meta αποκομίζει 3,5 δισ. δολάρια κάθε εξάμηνο από διαφημίσεις «υψηλού νομικού ρίσκου» — ποσό πολλαπλάσιο των πιθανών προστίμων που ενδέχεται να της επιβληθούν. Εσωτερικό έγγραφο του Νοεμβρίου 2024 αναφέρει ότι η εταιρεία προτιμά να δράσει μόνο όταν απειλείται από ρυθμιστική πίεση, εκτιμώντας ότι οι κυρώσεις είναι μικρότερες από τα κέρδη.
Ο πρώην ερευνητής απάτης της Meta, Sandeep Abraham, υπογραμμίζει πως «το γεγονός ότι η εταιρεία κερδίζει από δραστηριότητες που θεωρεί ύποπτες δείχνει την παντελή απουσία εποπτείας στον χώρο της ψηφιακής διαφήμισης».
Η απάντηση της Meta
Ο εκπρόσωπος της εταιρείας, Andy Stone, χαρακτήρισε τις εκτιμήσεις «παραπλανητικές» και «υπερβολικές», υποστηρίζοντας ότι η Meta «καταπολεμά ενεργά τις απάτες». Σύμφωνα με τον ίδιο, μέσα στο 2025 έχουν διαγραφεί πάνω από 134 εκατομμύρια ύποπτες διαφημίσεις, με τις αναφορές χρηστών να έχουν μειωθεί κατά 58%.
Ωστόσο, τα ίδια τα έγγραφα δείχνουν ότι η Meta παραμένει ο σημαντικότερος κόμβος διαδικτυακών απατών παγκοσμίως. Το προσωπικό ασφαλείας της εκτιμά ότι οι πλατφόρμες της ευθύνονται για το ένα τρίτο όλων των επιτυχημένων απατών στις ΗΠΑ, ενώ στη Βρετανία, το 54% των ζημιών από απάτες το 2023 σχετιζόταν με τις πλατφόρμες της Meta — ποσοστό μεγαλύτερο από κάθε άλλο κοινωνικό μέσο μαζί.
Διαβάστε ακόμα: Εισαγγελέας Παρισιού: Μικροεγκληματίες, όχι επαγγελματίες γκάνγκστερ πίσω από τη ληστεία του αιώνα στο Λούβρο